در حال بارگذاری ... .

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است و در زبان فارسی بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو مانند google.com یا yahoo.com یا msn.com و bing.com می باشد و اگر بخواهیم تعریف دیگر و دقیقتر سئو ( SEO ) را شرح دهیم  سئو به معنی اصلاح قوانین مدیریت وبسایت هست که به منظور هرچه بهتر شدن سایت برای مخاطب و خزنده های موتورهای جستجو هست به طوری که هم مخاطب و خواننده ی مطلب لذت ببرد و راضی باشد و هم خزنده های گوگل و سایر موتورهای جستجو براحتی بتواند مطلب شما را بخواند سئو سایت(SEO)یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

تاریخچه سئو

در اوایل سال ۱۹۹۰ اولین موتور‌های جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.

با رشد اینترنت موتورهای جستجوی دیگری ظاهر شدند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی و برچسب‌ها( keywords )برای فهم محتویات وب سایت‌ها استفاده می‌کردند. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، سئو کاران در پی یافتن راه هایی جهت تاثیر گذاری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش‌های اخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و خیلی سخت است که سئو کاران بتوانند موتورهای جستجو را فریب دهند، البته این جنگ بین سئو کاران و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

این جای تعجب نیست که وب سایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه شخص ثالث” ۱.۵ میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی است که ۳ جایگاه اول ۵۸.۴ درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول ۳۶.۴ درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریان خود اضافه می‌شود.
یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد کاربران تمایل بیشتری دارند که روی لینک های طبیعی موتور های جستجو کلیک کنند تا لینک هایی که به عنوان تبلیغات نمایش داده می شود؛ این مطالعه مشخص می‌کند ۷۲.۳ درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می‌کنند و تنها ۲۷.۳ درصد کاربران روی لینک های تبلیغاتی (google adwords) کلیک می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکت‌ها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن زمان و هزینه صرف کنند.

سایت من در صفحه اول گوگل است!؟

در طول ۲۴ ساعت بیش از ۲۸۰ میلیون جستجو توسط فارسی زبان ها ( ایرانی ها ) در گوگل انجام می شود و تمام تلاش وبمستر ها و سئوکار ها در مرحله ی اول جلب توجه موتور جستجوگر گوگل هست و شما می توانید با سئوی وبسایت سهم بزرگی از ۲۸۰ میلیون جستجوی روزانه را به خود اختصاص بدید و مطمئن باشید وقتی مخاطب و کاربر متنی را جستجو می کند و گوگل پیشنهاد می دهد خیلی اعتماد بیشتری دارد تا اینکه همان متن را در تبلیغات مشاهده کند و بخواند .


سئو کار و مدیران وبسایت های خیلی خوب می دانند که اگر در گوگل در صفحه های اول و دوم باشند به یک بازدید بالای روزانه می رسند که درآمد آنها را تضمین می کند . شاید باور نکنید که یک سایت فروشگاهی موفق در امر سئو می تواند با سئوی فروشگاه به بازدید ۲۰۰ الی ۵۰۰ هزار جستجو در روز برسد . (فروشگاه دی جی کالا  ) .

تاثیر Seo ( سئوکار ) روی وب سایت

بهبود محبوبیت سایت شما نزد گوگل و bing و یاهو …
بهبود رنک سایت در همین موتورهای جستجو
بالارفتن ورودی های گوگل و افزایش مشتری و مخاطبان سایت شما
بالارفتن درصد اعتماد کاربران حاضر درسایت و افزایش فروش
افزایش ترافیک های جدید و غیر تکراری ( روزانه درصد زیادی از مخاطبان اولین بار وارد سایت شما می شوند و این بشدت در درامد شما تاثیر دارد)
جلب توجه کمپانی های تبلیغاتی که از جایگاه سایت شما به نفع خودشان تبلیغات می کنند
فراهم شدن شرایط برای افزایش پیشرفت با ریسک کمتر و بدون نگرانی

سه عامل مهم در امر سئو

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند ۳ بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

۱- سئو تکنیکال
استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. به خوبی می توان تاثیر یک وب سایت استاندارد و تاثیر آن بر سئو را درک کرد.

۲- بازاریابی محتوا
فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

۳- لینک سازی هدفمند
رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن های تخصصی، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

 ابزارهای سئو

اما بعد از اینکه در مورد سئو و روش‌های تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو خواندید اکنون نیاز به ابزارهای دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک کند. به کمک این ابزارها می توانید عملکرد خود و رقیب‌تان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.

Google Analytics  : اگر شما واقعا در SEO قدم گذاشته اید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل انکار است. مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند، نرخ خروج از سایت و … .

Google Search Console:  مجموعه‌ای از ابزارهای مفید است که مستقیم از سوی گوگل جهت کمک به سئو کاران و مدیران سایت  ارایه شده است.

Google Keyword Planner: ابزاری گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپین‌های تبلیغات اینترنتی

Google Mobile-Friendly Test: ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان می‌هد.

Google PageSpeed Insights: سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است.


ترافیک حاصل از سمت موتورهای جستجو هنوز هم بهترین نوع جذب بازدیدکننده و مشتری برای وب سایت ها هستند.

, , , , ,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

آخرین دیدگاه‌ها

آخرین دیدگاه‌ها